Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat osakuntatilat vaarassa

30.5.2008

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ajamassa osakunnat ja kaksikielisyyden ahtaalle Uudella ylioppilastalolla

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) talousjohtokunta on esittänyt Uuden ylioppilastalon osakuntatilojen vähentämistä puoleen nykyisestä. Uusi ylioppilastalo on keskeinen yliopisto- ja ylioppilashistorian maamerkki Helsingin keskustassa, ja opiskelijajärjestöjen talona se on elävä kaupunkikulttuurin keskus, jonka tiloissa on kautta aikojen ollut monenlaista toimintaa mukaan lukien 365-vuotiaan osakuntalaitoksen. Ylioppilaskunnassa, joka on ollut ylpeä historiallisesti arvokkaista kiinteistöistään, osoitetaan nyt järkyttävää välinpitämättömyyttä tätä merkittävää perintöä kohtaan. Samalla ollaan ajamassa ylioppilaskunnan kaksikielisyyttä alas.

Osakuntatoiminnalla on aina ollut keskeinen sija alun perin osakuntataloksi vuonna 1910 rakennetulla Uudella ylioppilastalolla. HYY:n omistamassa talossa sijaitsevat Eteläsuomalainen, Varsinaissuomalainen ja Savolainen osakunta sekä Åbo Nation ja Östra Finlands Nation. Ylioppilaskunnan talousjohtokunnassa on ainejärjestöjen ryhmän aloitteesta esitetty näiden osakuntien käytössä olevien tilojen vähentämistä puoleen nykyisestä. Eri osakuntien yhdistäminen samoihin tiloihin uhkaa tuhota niiden toiminnan. Lopullisesti asiasta päättää HYY:n hallitus syksyllä.

Uusi ylioppilastalo on maailman rikkaimmaksikin kutsutun Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistama kulttuuri- ja yliopistohistoriallisesti arvokas kiinteistö. Talon A-rappu eli osakuntaporras on suojeltu Helsingin kaupungin yleiskaava 2002:ssa, jossa on erikseen mainittu suojeltavaksi "osakuntaporras ja arvokkaat osakuntatilat kiinteine sisustuksineen". Tätä suojelumerkintää tulkitaan nyt täysin mielivaltaisesti. Tehty esitys uhkaa talon alkuperäistä henkeä, sillä alusta asti samoissa tiloissa sijainnut Varsinaissuomalainen osakunta on yksi, joka olisi menettämässä tilansa. "Osakuntatilaksi suunniteltu ja tarkoitettu tila ei ole osakuntatila, jos siellä ei toimi osakunta", toteaa Varsinaissuomalaisen osakunnan inspehtori, hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää.

Toisessa uhattuna olevassa osakuntatilassa toimii ainutlaatuinen ruotsinkielinen opiskelijayhteisö. Uuden ylioppilastalon tunnuksena toimivan kupolin alle kokoavat Åbo Nation, Östra Finlands Nation ja Åländska Studentföreningen i Helsingfors ruotsinkielisiä opiskelijoita Helsingin yliopistosta ja muista pääkaupunkiseudun korkeakouluista. "Yliopiston ja ylioppilaskunnan kaksikielisyyttä ajatellen päätös häätää nämä järjestöt tilastaan on käsittämättömän lyhytnäköinen", toteaa yleisen kielitieteen professori Fred Karlsson, Åbo Nationin entinen inspehtori.

Osakunnat ovat poikkitieteellisiä opiskelijajärjestöjä, jotka keräävät laajan toimintansa pariin samalta alueelta kotoisin olevia opiskelijoita ja tarjoavat jäsenilleen palveluja. Osakuntatilat ovat kodinomaisia yhteisöjä, joissa eri alojen opiskelijat tapaavat toisiaan mm. kulttuuri- ja harrastustoiminnan merkeissä. Kaikkien Uudella ylioppilastalolla toimivien osakuntien identiteetti on sidoksissa tiloihin, joissa ne ovat toimineet vuosikymmeniä. "Osakunnat ovat olleet aina merkittävässä roolissa opiskelijoiden kasvattajina. Nyt näyttää siltä, että ylioppilaskunta halveksii traditionsa kivijalkaa", muotoilee HYY:n historian kirjoittaja, Euroopan historian professori Laura Kolbe.

Lisätietoja:

Sari Aalto, Kuraattori, Eteläsuomalainen osakunta, p. 040 580 6931, sari.aalto[at]helsinki.fi
Sara Estlander, Kurator, Åbo Nation, p. 040 558 5958, sara.estlander[at]helsinki.fi
Anu Korhonen, Kuraattori, Savolainen osakunta, p. 050 573 6824, anu.k.korhonen[at]helsinki.fi
Timo Korhonen, Kuraattori, Varsinaissuomalainen osakunta, p. 0400 326 054, timo.korhonen[at]pikaposti.fi
Annette Tallberg, Styrelseordförande, Östra Finlands Nation, tfn 050 379 5171, annette.tallberg[at]helsinki.fi